Ineke Van der HorstNieuwsberichten

De kinderen in groep 4/5 zijn hard aan het werk. De eerste rekentoets is alweer geweest. Nu zijn de kinderen van groep 5 begonnen met de getallenlijn tot 1000! Dat vonden ze zelf ook wel een memorabele gebeurtenis. Tot 1000? Wauw.
We hebben eerst de getallenlijn opgebouwd door tien kinderen naast elkaar te zetten. De getallenlijn kon je ook doormidden delen: bij 500. Het stuk van 0-500 was iets lastiger doormidden te delen, want dan moest het derde kind dwars doormidden. Deze manier van werken maakt voor de kinderen inzichtelijk wat dat nou eigenlijk is, een getallenlijn tot 1000. Vervolgens oefenden en werkten we met getallen op de lijn plaatsen, aanvullen tot een honderdtal (van 456 naar 800: eerst 4 eenheden, dan 4 tientallen en dan 3 honderdtallen erbij, samen 344) en stappen van 100 maken (410-510-610 en terug).

Groep 4 heeft geoefend met optellen onder de 20: 6+9= (eerst aanvullen tot tien, dan de rest er nog bij). Dat is voor sommige kinderen best lastig. Er zijn ook kinderen die snel klaar zijn. Zij werken dan aan een werkblad met sommen als:verdeel 75 in drie gelijke getallen. Dat doe je niet zomaar snel even.

Het thema boeken in onze klas wordt ingevuld door De dichter. We worden allemaal een dichter.
We zijn het thema gestart door een gedicht te leren over het slingertouw, waaraan je dingen kunt vastbinden waar je veel van houdt. Veel kinderen hebben al iets meegenomen.


De kinderen hebben een tekening gemaakt van een dichter: ‘Hoe denk je dat een dichter eruit ziet?’ was de opdracht. Daarbij hebben we eerst even goed gekeken naar de verhoudingen van een mens: de lengte van je hoofd past minder vaak in je bovenlijf dan in je benen. En je armen komen tot helemaal tot onder je heupen. En ze zitten vast een je schouders, niet aan je buik.


We gaan verschillende soorten gedichten voorlezen, bespreken en maken. Deze week hebben we het ook gehad over de geschiedenis van het schrift/boek. En vandaag hebben de kinderen het spannende verhaal gehoord van de ontsnapping van Hugo de Groot. Juf Antonette had een interactieve vensterplaat over Hugo de Groot. Daarin konden de kinderen informatie opzoeken over deze geschiedenis. Uiteindelijk knutselden ze een boekenkist.

De komende weken gaan we zo allerlei dingen rond boeken en gedichten leren en doen.
Als u thuis iets hebt waarvan u of uw kind denkt: Dat past bij dit thema, dan mag dat natuurlijk mee naar school.

De eerste overhoring van bijbelonderwijs is ook geweest. De meeste kinderen van groep 5 kenden de vragen en het memootje goed. Het is wel wennen om dat allemaal op te moeten schrijven! De kinderen van groep 4 zeggen het memootje op bij juf. De kinderen leveren nog niet allemaal hun huiswerk in!