De fiets. En andere dingen.

Janine StamNieuwsberichten

We zijn gestart met het nieuwe thema “Natuur en Techniek”. In groep ¾ leren wij over de techniek van de fiets.
We zijn gestart met het bekijken van de fiets van de juf. Wat zien we allemaal? Hoe werkt het? Hoe ga je remmen? Enzovoorts.
De kinderen hebben ontdekt dat als je de trapper draait, de ketting gaat draaien. En daarna gaat alleen het achterwiel draaien! Dus met de trapper draai je niet aan beide wielen. Het achterwiel duwt het voorwiel naar voren. En heel wijs benoemde iemand dat het een kettingreactie was (waar groep ⅚ over aan het werk is).

We hebben allerlei filmpjes gekeken over de fiets. We hebben een puzzel gemaakt van een fiets. Eerst moesten we alle onderdelen kleuren en dan goed opplakken.
Met de materialen uit de techniekkast hebben de kinderen ook fietsen gemaakt. Een bakfiets van LEGO, een ouderwetse fiets van blokjes en ook een fantasiefiets.
Vandaag zijn we beginnen met een circuit van allerlei opdrachten rondom de fiets: De kinderen zijn verdeeld in groepjes. Elke thema-tijd werken ze aan een andere activiteit: een fiets maken met pijperagers adhv een tekening, een fietsband plakken, een kleuterfiets opmeten en kijken of alle nodige onderdelen eraan zitten, een oude fiets demonteren, een filmpje kijken en dan een werkblad erover maken. De kinderen zijn enthousiast. Zie bijgevoegde foto’s

Wat een geluk voor ons dat groep 5 t/m 8 een fietsenkeuring had. Medewerkers van Veilig Verkeer Nederland kwamen de fietsen controleren. En de vader van Luuk was de fietsen gelijk aan het maken. Wij hebben natuurlijk gekeken op het plein. Daan uit groep ⅞ kon heel goed uitleggen wat allemaal goed moest zijn aan je fiets.

We werken niet alleen maar over de fiets. We doen ook gewoon rekenen en taal.
De kinderen uit groep 4 hebben twee aan twee met woordenschat een verhaaltje gemaakt. Ze kregen de woorden van de les: de betovering, de held, de koets, de kroon, de lafaard, de prins, de prinses, de tovenaar, het monster, het slot, het toverstokje. Deze woorden moesten allemaal voorkomen in het verhaaltje. Toen het verhaal half af was, hebben we het samen besproken. De kinderen kregen tips en maakten het verhaal een volgende les af. Ze typten het verhaal in Drive en deelden het vervolgens met juf. Juf las het, gaf een top (compliment) en een tip (het wordt nog beter als je ….) en het voorstel om op hoofdletters en punten te controleren. Niet iedereen heeft tijd gehad om de tips te verwerken.
Dit zijn de verhaaltjes:

Op een dag was er een heel,e mooie mooie tovenaar
Die had het mooiste toverstokje van het land.
Op een dag was er een betovering van zichzelfd
De volgende dag veranderde hij zichzelf in een prins.
En de volgende dag veranderde hij zichzelf in een prinses.
En toen kwam de prinses bij het slot
En wert ze ontvoert.
Omdat het om dat het slot van een monster was.
En de held kwam haar redden maar de lafaard durfte niet
En toen gingen ze met ze allen naar het goede slot.
(Rev en Lois)

Het monster had de prinses ge ontvoert de prins kwam de prinses
redde en de koning en de koningin noem de de prins de held.en de monster werd ge dood en De prinses en de prins leefden nog lang en gelukig. de betovering van het toferstokje dat
gebruikt wert bij de tovernaaren en wert de tofenaar de lafaart was de tovenaar.
(Ciara en een beetje Phileine)

aanvalen
Er was eens een monster.
Die woonde in een grot.
Die was buiten met zijn broers aan het spelen.
En ze zagen een tovenaar.
Die had een toverstokje en die had een huis van koekjes.
De tovenaar zag hen gelukkig niet.
Ze gingen naar het huis daarachter zat een slot.
Dus ze gingen naar het kasteel.
En toen zagen ze een prinses die zat in haar kamer.
En de prinses zag hun.
Die prinses zat in haar kamer en daar zat ook de prins.
En die prins zag hun ook.
De prins zag een koets.
Die was betovert in een lafaard.
(Amy en Wojtek)

lang geleden woonden er een tovenaar. de prinses werd ontvoerd door de tovenaar.de prins moest de kroon geven anders werd ze gedood. de prins ging op pad. om de prinses te redden.ze gingen in de koets.de lafaard kwam uit de bosjes springen hij wauw ook mee. ze gingen weg van het slot.ze kwamen een eng monster tegen hij was boos.en hij spuwde vuur.toen kwam de held en dooden het monster.toen kwamen ze bij het kasteel van de tovenaar.ze pakte. de tovenaar en doodden hem.ze pakte het toverstokje en de betovering was verbroken .einde.Luuk en Isabella.
(Luuk en Isabella)