De kinderen van groep 5/6 vertellen:

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

De kinderen hebben geschreven over de verschillende dingen die gepasseerd zijn in onze klas: over ons vorige thema (jagers en boeren), de avond4daagse, bijbelverhalen, enz.

De cito’s
De cito`s staan weer aan de deur spelling,rekenen,woordenschat,begrijpend lezen enzovoort.Rekenen vond ik dit jaar het moeilijkst,met al die moeilijke sommen,begrijpend lezen was net als elk jaar een beetje onhandig met twee boekje en een antwoordblad.Sommige kinderen deden het anders en ook makkelijker,dan is het cito boekje uit elkaar gehaald en liggen de losse blaadjes op juf`s buro, dan moeten ze het eerst baadje pakken en als ze dat blaadje af hebben moeten ze weer een nieuw blaadje komen halen. Cito`s vind ik stiekem wel een beetje leuk.
(Abigail)

Themaposters:
Het thema bij ons is jagers en boeren en dit gaat over het eten.
De jagers en boeren hebben geen supermarkten om eten te kopen.
Zei moesten jagen op eten om te overleven.
De jagers en boeren verbouwde eten maar ook jaagde ze op eten.
Vroeger jaagde de mannen op wilde dieren zwijnen, herte, koeien, olifanten, mamoets, heelveel dieren dus.
Ze gebruikte speren, pijl en boog, en een bijl.
Zo konden ze achter de dieren aan en ze doden.
De vrouwen en kinderen gingen eten zoeken in de bossen.
Ze zochten vaak bessen, bladgroente, knollen
En als de mannen terug kwamen dan slachten de vrouwen de dieren.
Alles werd gebruikt van het dier.
Zelfs de ingewanden een werden gebruikt.
(Amy S)

Ik heb het over mijn poster (kleding) ik zat in het groepje met Wout en Abigail, Het was erg gezellig. Mijn stukje was: In de tijd van de jagers en boeren hadden ze nog geen naald. Ze gebruikte een stukje bot met een gat er in. Het touw was een lang stuk wol in elkaar gevlochten. Ze gebruikte als doeken dierenhuiden.
Dit was van Wout: Ze hadden kleren van gras (van de grond),wol ( van een schaap),dierenhuiden(koeien,bizons,hazen enzovoort).
(Amy T)

Het thema was bij ons Jagers & Boeren.
Ik(Erik) Jesper & Nina hadden het over de landbouw,
Daar ga ik jullie iets over vertellen.
Wat verbouwde ze op het land?
We weten alleen nog maar van maïs fruit & koren,
de rest zoals aardappel rode biet enz. hadden ze waarschijnlijk
nog niet ontdekt.Maar het land had geen grondstoffen meer en daarom konden de planten niet groeien.
Wat deden de mensen aan het probleem?
Ze vonden uit dat in as & koeienpoep voedingsstoffen zaten voor de planten daarom strooiden ze dat op het land en toen konden de planten weer groeien
(Erik S)

Ik ga een stukje schrijven over het onderwerp : wapens
wapens werden gemaakt van steen met een leren bandje. met een bijl kun je dieren te slachten en een boom omhakken. met een speer kan je dat ook maar dan kan je meer richten .en met een pijl en boog kun je heel goed mee richten want die gaat het verst. ze hebben wapens om dieren mee te slachten anders hebben ze geen vlees om eten. want in het tooneelstukje zag je twee kinderen fleur en erik. aan hun zag je dat ze blij waren dat de jagers vlees had meegenomen.
(Loïs P)

De poster bouwen ging over hoe de jagers bouwden. de jager en boeren maakten hun huizen van riet takken stro en pilaren van hout daar had ik het over. Jenayro had het over dat de keuken. In het midden zat en de bedden in een hoek. En Nikki had het over slapen. De hunebedbouwers sliepen met hun knieen bij hun buik. Ik vond de poster mooi. We hadden heel veel informatie alles ging goed. Alleen hadden we een verkeerde W. Dus hadden we hem weg geplakt en een smiley erop gedaan. En de versiering was heel leuk en kleurrijk ik vond het een heel leuk thema.
(Luuk)

Ons Thema ging over de Jagers en de boeren. Ons groepje had het over grotschilderingen. In de tijd van de jagers en de boeren schreven ze en tekende ze over hun reizen en over hun kampen. Ze hadden tekeningen die iedereen kon snappen uit hun tijd, ze maakten zelfgemaakte verf. Rotsschilderingen. waar de anderen weer uit konden leren. Ze hadden houtskool waar ze mee
(Phileine)

Houtskooltekeningen
ik moet jullie vertellen over de houtskooltekeningen houtskool is van verbrand hout gemaakt en je kunt ermee tekenen als je met haar spreej op speut dan blijft het houtskool op het papier
(Isabella)

Grotschilderingen
We hebben met de klas rotstekeningen gemaakt. Dat was heel leuk. Eerst moesten we grijs papier verkreukelen. Daarna met gele en oranje vet krijt kleuren het meest mensen en dieren tekenen.
en daarna moesten ze opgehangen worden.
(Wout)

Toneelstuk
Bij de inloopmiddag deden we een toneelstuk. Ik was een bizon. er waren ook andere dieren.Ik had een masker op en de andere dieren ook. Het was heel erg leuk. De ouders vonden het ookheel leuk.
(Jesper)

We bedachten eerst wie wat was ik was jager.
Jenairo was dat ook en zo deden veel kinderen mee.
Er was een hert een zwijn een konijn en een bizon.
Daarna gingen we op schrijven wat ze deden.
Zoals dat de vrouwen kleding maakte.
(Rev)

Brandnetels plukken
Ik Rianne Naomi en juf Ine gingen brandnetels watermunt en look zonder look plukken. We vonden dat best leuk. En e plukten extra veel planten omdat we er veel nodig hadden. Omdat we van de planten dingen gingen maken waar je extra veel planten voor nodig had. Ook omdat er veel mensen waren (omdat er een soort van kleine open dag in de middag was waar vaders en moeders van de leerlingen in de klas mochten komen) En hier zijn de dingen wat we van de planten gingen maken: brandnetel om er brandnetelsoep van te maken watermunt voor in de thee te doen look zonder look om op te eten. De mensen mochten het eten en drinken de leerlingen ook.
(Joas)

Joas,naomi en ik gingen met juf ine gingen brandnetels en zuring plukken voor open dag.
Van de brandnetels gingen we brandnetelsoep maken en van de zuring gingen we zuring moes maken.Ik ga vertellen van wat we allemaal gedaan hebben en geleerd.
Als eerste hebben we geleerd tijdens het brandnetels plukken dat je voor brandnetelsoep alleen de brandnetels zonder bloem moet hebben.
Als tweede hebben we geleerd dat als je dorst hebt in de natuur en je hebt geen water.Moet je zuring plukken en daar op kauwen.
tijdens het zuring plukken kwamen we langs drogen grond wat nat hoort te zijn.
Daar zaten allemaal kleine padden.
En op de open dag ging juf ine brandnetelsoep en zuring moes maken.
Maar bij de zuring moes moest een bordje waarop stond dat het naar appelmoes en rabarber smaakte want wat men niet kent dat eet gij niet.
(Rianne)

Trechterbekers
In de tijd van de jagers en boeren. Maakte de mensen trechterbekers. ( klokbekers )
Ze noemen de trechterbekers zo omdat het een vorm van een trechter heeft. In die tijd gebruikten ze de trechterbeker om eten in te bewaren. Een trechterbeker werd gemaakt van klei uit de grond. Een trechterbeker is heel makkelijk om te maken wij hebben het op school ook gedaan maar dan met gewone klei en een klein beetje water.
(Lisa)

Avondvierdaagse
Met de avond4daagse hebben we plezier gehad en natuurlijk veel snoep opgehaald.Ik heb de 10km gelopen en elke keer als ik thuis kwam kreeg ik een voetenbadje.Thijmen net voor de tweede avond op zijn stuitje gevallen daardoor kon hij niet mee lopen
(Gijs)

De avond4daagse. ik viel van van de dijk nu zit er een kras en schaaf wond op mijn been
maar ik kon de volgend dag weer mee lopen en het was leuk en het ging weer goed en ik ga er voor.
(Mees)

Bijbelverhalen
Mees en juf haar trouwring waren kwijt.
Die moest de rest van de klas zoeken.
Eerst zei juf dat de jongens naar mees moesten zoeken en de meisjes naar de trouwring.
Maar niemand van de meisjes vond dat leuk.
Dus gingen we het andersom doen.
Phileine en ik moesten door de hele hal zoeken.
En wat ik nog niet had gezegd had was dat als je niks vond moest je naar de trouwring van juf zoeken en mees zat in het kamertje van directrice Veroniek.
De gelijkenis van dit verhaal is dat er een vrouw was die 10 munten had op een dag was ze er eentje kwijt.
En de vrouw bleef net zolang zoeken totdat ze hem vond.
(Loïs B)

Ik heb het over het bijbelverhaal van de arme Lazarus en de rijke man.
de arme Lazarus zat altijd bij de poort van de rijke man,
maar de rijke man vond Lazarus maar raar vies met zijn zweren ieuw dacht de rijke man altijd. nu geef ik van die dure feesten met belangrijke mensen maar die moeten altijd langs die zwerver { de arme Lazarus}`s avonds kwamen de wilde honden{onreine dieren waren dat vroeger}die likte altijd aan zijn zweren en altijd als ik naar buiten keek zag ik die vieze zwerver en die honden ieuw dacht de rijke man.nu moet je weten dat de arme Lazarus bijna dood ging van de honger.Later ging die arme Lazarus dood maar hij geloofde wel in God. hij dus kwam in de hemel bij God.later ging ook de rijke man dood.hij geloofde niet in God, maar kreeg wel een begrafenis omdat hij zo rijk was.later ging hij {de rijke man } naar het dodenrijk.en de arme Lazarus zat op de schoot van Abraham op schoot de rijke man zei tegen Abraham stuur alstublieft Lazarus naar beneden om wat water op mijn lippen te doen want ik klappertanden van de pijn. Nee zegt Abraham tussen de hemel en het dodenrijk zit een kloof zodat je niet van de hemel kan overstappen naar het dodenrijk en van het dodenrijk naar de hemel.o zei de rijke man nou dan is het voor mij nu te laat ,maar laat dan iemand van de hemel het liefst Lazarus zelf naar mijn broers en zusters want als zijn een wonder zien zullen zij misschien ook geloven. nee dat kan niet zei Abraham zij kunnen al geloven.
(Nikki)

Kanjertraining
We deden een spel waarbij we twee tafels hadden op de eene tafel lag jasje op de andere tafel stond een prullenbak en we hadden twee teams eentje was voor het jasje en de andere waren voor de prullenbak. we hadden ook nog een paar stoelen die moesten de beide teams om hun tafel heen zetten. wie al eerst alle stoelen om de tafel heen had staan en dat het team op de stoelen waren gaan zitten dan had dit team gewonnen. bij het spel had het team dat voor de prullenbak was gewonnen.
(Manne)

We hadden twee groepjes van twaalf kinderen en, we stonden allemaal op een stoel.Drie kinderen moesten bij iemand anders op de stoel staan .Die stoelen van die kinderen moesten van de ene kant naar de andere kant gebragt worden en, we mogen niet van de stoelen afvallen .En we moesten allemaal de witte pet op hebben voor sommigen kinderen is dat lastig maar voor ander is dat makkelijk.
(Nina)

Er was ook nog een stukje van Jenayro over schaken. Dat houdt u nog van ons te goed.