groep 3

Martha TamsGroep 3/4, Nieuwsberichten

Nieuws uit groep 3

We zijn het jaar begonnen met een enkele groep 3. Dat is genieten voor de kinderen en de juffen. We zijn gestart met een nieuwe methode voor lezen: Lijn 3.    

Een fijne methode. Lijn 3 stelt de letter centraal en leert kinderen écht lezen. En dat gaat verder dan alleen het herkennen van een woordbeeld. Dankzij de wandkaarten en letterfilmpjes raken de kinderen snel vertrouwd met de letters. We lezen nu al zinnetjes als:

saar is naar dik

dik is naar daan

We gebruiken bij het aanleren van de letters ook gebaren. Veel materiaal kunnen wij de kinderen laten zien op ons digibord. Het was daarom erg vervelend dat ons bord stuk ging en wij daar anderhalve week geen gebruik van konden maken. Gelukkig hebben we ook veel materiaal op papier.

Schrijven is ook een belangrijk onderdeel van onze dagelijkse werkzaamheden. We leren de letters schrijven in blokschrift. En natuurlijk leren we ook de cijfers.

Rekenen is heel boeiend. Laatst vroeg een leerling toen ik zei dat we gingen rekenen: “Juf wat is rekenen?” Nou dat is tellen in groepjes van twee, het benoemen van even en oneven getallen. Tellen tot 100 en terugtellen vanaf 20. Het herkennen van de cijfersymbolen. Hoeveelheden in één keer herkennen en dan doortellen.Elke dag flitsen we met kaarten.

We zitten soms in de bus voor in de klas en dan mogen er kinderen instappen en dan kijken we hoeveel er nog bij kunnen.

Vorige week zijn we begonnen met ons thema. We zijn naar de bibliotheek geweest en hebben gekeken welke soorten boeken er zoal zijn.

Grofweg zijn we tot de conclusie gekomen dat er 4 soorten zijn:

-leesboeken

-informatieboeken

-stripboeken

-prentenboeken

De kinderen zochten in groepjes ook allemaal een boek uit één van deze categorieën. Er zijn ook boeken meegenomen van huis. In onze klas zijn nu al heel veel boeken.

We hebben ook nog een bezoekje gebracht bij de Primera en bekeken wat ze daar allemaal verkochten. Er worden daar niet zo heel veel boeken verkocht.

Teruggekomen in de klas zeiden een paar kinderen dat wij zelf wel een boekenwinkel konden maken bovenop de vide. Daar zijn we nu mee bezig.

Een naam is ook al bedacht: Boekenland.