Groep 3/4

Hanneke CelieNieuwsberichten

Het eerste berichtje van groep ¾ van dit schooljaar!

 

Groep ¾ is een klas met wel achtentwintig kinderen! Dit jaar zitten zeventien kinderen in groep 3 en elf kinderen in groep 4.

Elke dag werken we in de ochtend aan de vakken lezen, schrijven en rekenen. Voor groep 4 hebben we ook nog spelling en woordenschat.

Het eerste hoofdstuk van veilig leren lezen zit er bijna op in groep 3! De kinderen kennen de woorden: ik, maan, roos, vis, sok, aan, pen, en ‘en’. Ondertussen leren de kinderen ook de letters schrijven van deze woorden. De kinderen willen graag leren. Het gaat volgens sommigen niet snel genoeg. Een leerling: “twee dagen om een woordje te leren is toch echt wel veel, waarom krijgen we geen nieuw woord?”

In groep 4 werken we nu dagelijks op gynzy. Het is voor de kinderen en de juffen wel wennen. Maar inmiddels kunnen we de werkboeken van rekenen en spelling opzoeken en de juiste les opzoeken.

Komende week gaan we beginnen met rekenen met nieuwe sommen. Afgelopen weken hebben we eerst nog geoefend met sommen die de kinderen al kennen.

In groep 4 moet er nu dagelijks zelfstandig worden gelezen en krijgen de kinderen niet zoveel “leeslessen” zoals in groep 3. We  willen dat het lezen leuk is, daarom zijn we aan het theaterlezen. Dit is een boek met allemaal verhaaltjes. In de verhaaltjes zitten 2, 3 en soms 4 personen. Ieder kind kiest een rol en samen lezen ze het verhaal. Het zijn ook heel lachwekkende verhaaltjes met grapjes.

In de middag werken we aan thema of gaan we spelen in de hal met de techniekkasten. Ons thema gaat over ‘gedichten en hoeden’. We luisteren naar gedichten en verhalen over hoeden. En daar maken we dan wat moois bij. Zo hebben de kinderen van groep 3 geluisterd naar het gedicht over Klaas Krentje. Daarna was de opdracht om Klaas Krentje te tekenen. Deze tekeningen zijn te bewonderen in de hal.

Groep 4 heeft geluisterd naar een gedicht van Meneer de Goede en meneer Snert. Zij moesten ook tekenen hoe deze mannen eruit zien. Deze tekeningen hangen in de klas. Een heel leuke opdracht.

Als samenwerkopdracht maken we nu een nieuwe hoed voor juffrouw Diewertje D. van Duimen (uit het gedichtje “De hoed met gele pluimen”). De ontwerpen zijn nu gemaakt. De komende week willen we gaan knutselen. 

 

Groetjes,

Van Groep 3/4