Groep 3/4

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

Na een periode van toetsen maken en zijn we weer begonnen met het normale werk. Weer lekker aan de slag met nieuwe dingen leren en doen.  

In groep 3 zijn we gestart met kern 7 van veilig leren lezen. Een leuk hoofdstuk dat in het teken staat van piraten, schatkaarten, schatten en schepen. Dit spreekt de jongens (en de twee meiden) van de groep wel aan.

De kinderen mogen schatten meenemen naar school voor op de themakast. Er staat al een schip en door twee meiden van groep 4 is er een schatkist gemaakt. Verder knutselen we rond het thema piraten. De kinderen kennen inmiddels alle letters, maar nu gaan we verder met het leren van de letterclusters. Zo hebben we de ‘sch’  van schip geleerd en de ‘ng’ van ring. We lezen verhalen over deze clusters. En oefenen zo het leestempo.

En…we hebben ook voor het eerst geoefend met lezen op de chromebook. We werken met een programma van Veilig leren lezen. De kinderen van groep 4 kunnen daarbij heel goed helpen. Dit gaan we vaker doen!

 

In groep 4 werken we ook verder met rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Voor begrijpend lezen gaan we (net als in de hogere groepen) werken met de kidsweek. We leren dan strategieën om een tekst goed te begrijpen. De kinderen zijn enthousiast!

Bij rekenen leren de kinderen ook strategieën om sommen op te lossen. Nu kunnen we vaak de sommen nog wel uit ons hoofd uitrekenen, of door verder te tellen. Maar als we in de bovenbouw komen, dan lukt dat niet meer. Daarom moeten de kinderen de strategieën goed leren zodat ze daar later profijt van hebben. Nu staat het rekenen via het tienvoud centraal.

Ook leren we de tafels van vermenigvuldiging. Een aantal kennen we al, zoals de tafel van 1, 2, 3, 5 en 10. De rest moeten nog uit het hoofd worden geleerd. Dit zal ook het huiswerk zijn voor groep 4.

 

In de middagen werken we aan het thema “Kunst”. We hebben geschilderd, getekend, met klei gewerkt.

We keken een aflevering van Huisje, boompje, beestje over Vincent van Gogh. Raaf ging ook een schilderij maken. Hij heeft natuurlijk geen handen, dus hij schilderde met zijn snavel. We keken ook een filmpje van een man die verlamd was en alleen zijn hoofd kon bewegen. Hij schilderde met zijn mond.

Wij hebben dat ook geprobeerd. Moeilijk zeg.

En de opdracht met klei: maak een kunstwerk van hout en klei. Het moet kunnen blijven staan. Het moet iets zijn wat niet bestaat (dus geen huis, poppetje, dier).

We sluiten af met de sneeuwpret! Wat was het leuk om met elkaar te spelen met de sneeuw!