Groep 4/5

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

Twee weken geleden ging er een ‘paniek’mail de deur uit: Wilt u helpen met het sparen van plastic? En er kwam plastic, tassen vol. Bedankt!
We hadden dat plastic nodig, omdat we meedoen aan een project van drie partners: Triade, De Helderse Vallei en het Lichtproject olv twee kunstenaars. We maken onder leiding van de kunstenaars allemaal ons eigen zeedier (sommige kinderen werken samen).
Vandaag kwam meester Marcel van de Helderse Vallei een gastles geven over plastic in de zee. Heel interessant. Vrijdag komen de kunstenaars voor de tweede keer en maken we de zeedieren af.
Komend weekend leest en ziet u via de site hoe het geworden is!

We doen natuurlijk ook gewone lessen. Met spelling is groep 4 bezig met de fopletter r. Die maakt van de ee, oo en eu een andere klank. Met de r erachter klinkt het een beetje viezig, zeiden we tegen elkaar. Het is een lastige spellingregel. Ook lastig: schrijf je een woord met de f of de v. Dat moet je een beetje weten, want in Den Helder wordt de v vaak als f uitgesproken.

Groep 5 werkt aan aai, ooi,oei. Gaat prima hoor. En de meeste kinderen hebben ook goed geoefend met de verdubbelaar en de klinkerdief.

Met rekenen gaat groep 4 de komende periode bezig met tafels. En groep 5 gaat verder met rekenen tot 1000, deeltafels met rest en verhoudingstabellen.

We hebben regelmatig een les kanjertraining. Het gaat dit jaar over mister Peanut, een zwerver. Hij leert van Max hoe je met andere mensen omgaat, maar dat is erg moeilijk voor Peanut. Hij begrijpt er niks van. De kinderen vinden het meestal hilarisch wat hij allemaal uitspookt, maar soms ook spannend. Ze voelen dan aankomen dat het weer fout gaat en zitten dan met de handen voor hun oren.

Vandaag ging het over gevoelens: hoe je doet/eruit ziet, moet wel kloppen met je gevoel. Max had net uitgelegd hoe je kunt zien dat iemand verdrietig is: Dan kijkt iemand verdrietig en huilt hij en je ziet tranen. Vlak daarna wordt er een hond aangereden, maar het baasje heeft geen tranen. Mister Peanut denkt daarom dat het baasje niet verdrietig is. Hij wordt boos en zegt: Je had beter voor je hond moeten zorgen. Waarop de mensen weer boos op hem worden, maar hij snapt niet waarom.
Ook tijdens gewone lessen komt de kanjertraining regelmatig langs. Soms zeggen kinderen: Ik wist niet dat hij het niet leuk vond, want hij lachte. We hebben de afgelopen periode veel geoefend met ‘Stop, hou op’. Het lukt steeds beter om dat tegen elkaar te zeggen. Zelfs zo goed, dat het te pas en te onpas klinkt. Dus ook dat bespreken we dan.

Het thema van de dichter is afgesloten. De kinderen hebben allemaal hun eigen dichtbundeltje gemaakt. Die krijgen ze mee in hun portfolio. En als afsluiting hebben ze allemaal een brief geschreven aan opa, oma, oom of tante waarin ze vertellen wat ze hebben geleerd tijdens het thema. Dat hebben ze allemaal heel netjes gedaan!