Groep 7/8 De grond in

Martha TamsNieuwsberichten

De leerlingen van groep 7/8 zijn heel druk bezig met het verzamelen van informatie voor hun spreekbeurt passend bij het  thema: De grond in.

Hieronder leest u leuke weetjes.

 

Wist je dat:

Vulkanen

  • Er meer dan 1500 vulkanen zijn?
  • Magma soms wel 3000 tot 4000 graden kan zijn?
  • Dat bij een krachtige vulkaanuitbarsting: lava, stenen en as tot wel  18 kilometer hoogte worden weggeschoten.
  • Dat het woord vulkaan komt van de Romeinse god van het vuur, Vulkanue?
  • Dat de vulkaan Olympus op de planeet Mars de grootste berg en vulkaan is.

Dieren onder de grond: Mollen

  • Een mol niet blind is, maar alleen heel slecht ziet?
  • Een mol geen vijanden heeft?

Dieren onder de grond: Wormen

  • Wormen wel 10 harten hebben?
  • Dat katten wel op mollen jagen?

Zout

  • Dat zout in al ons eten en drinken zit?
  • Dat in 1 glas chocomel wel 3 gram zout zit?
  • In het lichaam van een volwassene 250 gram zout zit?
  • John Smit in 1607 de eerste zoutfabriek oprichtte waarin hij zout zuiverde?

Fossiele brandstof

  • Bij verbranding van fossiele brandstof bijna altijd CO2 vrij komt?
  • De NAM op de tweede plek van de grootste oliemaatschappijen staan en in bezit zijn van 306 730 biljoen euro

Edelstenen

  • De duurste edelsteen ter wereld wel 83 miljoen dollar is?
  • Mensen geloven dat edelstenen geneeskrachtige werkingen hebben.
  • Sommige edelstenen verbonden zijn aan maanden zoals Aquamarijn aan maart en Smaragd aan mei?
  • Aquamarijn kan verkleuren in fel zonlicht.

Fossielen

  • Er in Mexico een helemaal verstend bos gevonden is?
  • De grootste Ammoniet die ooit gevonden is een doorsnee van 2,5 meter heeft.

Opgravingen

  • Dat de stad Pompeï vernield is door de as van de vulkaan Vesuvius.
  • Dat Trix(dino) één van de beste ontdekkingen van een compleet skelet ooit is?

Grotten

  • Dieren die zich graag in grotten ophouden Troglo Viele dieren worden genoemd?
  • In de Valkenburgse grotten elk jaar een kerstmarkt plaats vindt?
  • De grotten van Han het grootste grottencomplex van België is?
  • Dat grotten het hele jaar lang dezelfde temperatuur hebben?. Wel wordt het steeds kouder als je verder naar beneden gaat.

 

Wist u trouwens ook:

  • Dat alle leerlingen van groep 7 zijn geslaagd voor het theoretisch verkeersexamen?
  • Dat groep 8 volgende week de CITO toets gaat maken?
  • Groep 8 ook al aan het oefenen is voor de musical?
  • Het Paasfeest de afgelopen twee weken centraal stond tijdens de bijbellessen en we daar ook gedichten en proza over schreven?

 

Intocht

Hosanna, hosanna

de Koning is gekomen.

Hosanna, hosanna

pak een blad van de bomen.

Hosanna, hosanna

leg je jas maar op de grond,

voordat de Koning komt.

 

Bidden

We bidden samen.

Als je samen bidt dan vul je elkaar aan.

En je bemoedigt elkaar.

Dat is iets heel bijzonders.

 

Bidden

Bidden is praten met God.

Samen bidden is fijn.

Je kunt op verschillende plaatsen bidden.

Jezus vroeg zijn discipelen om voor Hem te bidden,

omdat hij het moeilijk vond om te lijden.

Hij zocht hulp bij Zijn Vader

Laat niet wat ik wil, maar u wilt gebeuren

God hoorde en stuurde engelen om hem te bemoedigen die nacht.

 

Pasen

Duizenden jaren geleden
ergens in het verleden
Zat Jezus te strijden
Zodat Hij niet hoefde te lijden

De discipelen zaten te gapen
maar al snel gingen ze slapen
Na drie keer wakker maken
Vroeg Jezus hen weer om te waken.

Toen kwam Judas met soldaten,
de discipelen hadden het toen pas in de gaten.
Petrus pakte zijn zwaard
Hij sloeg maar het was niet veel waard.

Jezus pakte het oor van de grond
en zette het weer terug waar het stond.
Jezus ging met de soldaten mee.
De discipelen hadden geen idee.

 

 

Oorlogsmonument

De Lichtlijn doet al jaren mee aan het project:”Adopteer een Monument”

Adopteer een monument is een landelijk onderwijsproject van het Nationaal Comité 4 en 5 mei. Het is bestemd voor leerlingen uit groep 7 en 8 van de basisschool. De klas adopteert een oorlogsmonument in de buurt. De leerlingen nemen actief deel aan een herdenking bij “hun” monument en kunnen ook eventueel dit monument verzorgen/onderhouden. Vandalisme of dreigend verval wordt opgemerkt! Via dit project raken kinderen vertrouwd met de traditie van herdenken. Bovendien maken ze kennis met lokale verhalen over oorlog, angst, verlies, hoop en moed.

Elk monument geeft een stem aan het verleden!

In aanloop naar de herdenking besteden de leerkrachten in groep 7 en 8 aandacht aan de (lokale) geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal achter het geadopteerde monument komt zo ook aan bod.

Traditiegetrouw doen wij mee aan de herdenking op 4 mei, we leggen een bloemstuk/krans + losse bloemen en we lezen gedichten voor, die we zelf geschreven hebben.

De Tweede Wereldoorlog lijkt ver weg, maar oorlogsmonumenten vertellen een ander verhaal. Landelijk doen elk jaar duizenden leerlingen mee aan deze herdenking en leren van de (lokale) oorlogsverhalen en geschiedenis. We moeten de verhalen blijven vertellen, want: Vrijheid is nooit vanzelfsprekend!

Het monument dat wij als school hebben geadopteerd is het “Vliegersmonument”aan de

Tweede Vroonstraat. Het monument is opgericht ter nagedachtenis van de twee Engelse RAF oorlogsvliegers die tijdens een luchtgevecht boven Den Helder werden neergehaald.

Piloot Ernest Kidd(24) en zijn navigator Harold Stevenson(22)kwamen om het leven. Zij maakten deel uit van het 236 squadron van de Royal Air Force, dat onder meer de taak had, geallieerde scheepskonvooien op de Noordzee te beschermen en vijandelijke aan te vallen. Hun toestel wat neerstortte op de Vroonstraat was een zogeheten Beaufighter, twaalf van deze vliegtuigen voerden een aanval uit op vijandelijke schepen die halverwege de avond de haven van Den Helder verlieten. De RAF toestellen werden van de andere kant door Duitse jagers aangevallen. De actie liep slecht af voor de Engelsen, 2 toestellen gingen verloren en 5 anderen raakten ernstig beschadigd. Het toestel van Kidd en Stevenson stortte brandend neer op de 2e Vroonstraat, waarbij ze allebei omkwamen. Omdat de bewoners geëvacueerd waren vielen er geen burgerslachtoffers, maar de buurt liep wel grote schade op.

De twee vliegeniers werden begraven op het militaire gedeelte van de helderse begraafplaats en later werden ze naar het “Bergen op Zoom War Cemetery” overgebracht.

Na de oorlog namen de bewoners het initiatief om, ter nagedachtenis, een monument op te richten en op 30 aug 1945 werd een eerste steen onthuld en later werd het monument afgebouwd.

Het kreeg als opschrift: “Hier vielen voor onze bevrijding E.F.V. Kidd en H.C. Stevenson officieren der RAF”

 

Informatie over de herdenking:

4 mei:

19.00 uur  Herdenking bij het “Vliegermonument”. 2e Vroonstraat met aansluitend de “Stille tocht” naar het Verzetsmonument “Den Vaderlant Ghetrouwe” op het plein aan de Prins Hendriklaan. Voorafgaand aan de twee minuten stilte, om 20 uur, zijn er voordrachten, een toespraak van de burgemeester en kransleggingen ter herdenking van de oorlogslachtoffers

Iedereen is van harte uitgenodigd om aan deze herdenking deel te nemen