Harde werkers in groep 7/8

Angelique van SantenNieuwsberichten

Op dit moment is groep 7/8 heel druk bezig met het organiseren van een reis. Als werknemer bij ‘Reisbureau Wereldvreemd’ moet er heel wat gedaan worden om reizen over de hele wereld voor te bereiden die via reisgidsen en folders zullen worden aangeboden. Binnenkort is de reisgids verkrijgbaar in de gang bij groep 7/8! Komt u ook even kijken..?

Naast een bestemming, maken de kinderen met elkaar keuzes op de volgende gebieden: soort reis, doelgroep, reisduur, bagage en inhoud, verblijfplaats(en), bezienswaardigheden, vervoer op bestemming, reisdocumenten, veiligheid, valuta, taal en niet onbelangrijk: het budget. Bent u nu ook zo benieuwd naar de reizen die ze uitstippelen?

Via een rubric houden de kinderen bij welke vaardigheden van een reisleider ze bezitten, en hoe ze hierin willen groeien als beginner, amateur, basis, gevorderd en expert. Als reisleider is het namelijk belangrijk om te kunnen organiseren, plannen, verantwoordelijkheid dragen, informatie zoeken, informatie verwerken en problemen oplossen. Iedere les bespreken we in groepjes hoe we hierin gaan werken en aan het einde van het thema evalueren we hoe we hierin gegroeid zijn.

Leuk weetje: Er is een groepje die al probeert uit te rekenen hoeveel winst ze als groepje kunnen maken op hun reis! 🙂

Groep 8 werkt heel hard aan de musical. Twee keer in de week zijn er moeders die samen met de kinderen oefenen. Het wordt vast een hele leuke uitvoering!

Groep 7 heeft pannenkoeken gebakken op Noorderhaven. We zagen de pannenkoeken de lucht in gaan tijdens het keren in het pannetje. Prima koekenbakkers die jongens. De bewoners vonden het prachtig en hebben gesmuld. Voor de leerlingen was het een hele ervaring. Bewoners halen en pannenkoeken ronddelen. Ook kregen de kinderen een rondleiding, hebben gewandeld en bekeken ze hoe een tillift werkte. Juf Angelique mocht de patiënt zijn.

Groep 7/8 kreeg de opdracht om samen een verhaal bij het prentenboek Fiets te maken. Doelgroep groep 3/4. Bespreek of de verhaaltjes aansluiten. Let op de tijd. Gebruik dezelfde namen enzovoort. Zie hier het resultaat. Ze hebben het verhaal ook voorgelezen en samen bekeken met groep 3/4. De kinderen van groep 3/4 lezen nu elkaar het verhaal voor en maken zelf tekeningen van verschillende fietsen. Het past leuk bij hun thema.

1: Tom is bij het feestje aangekomen, het is erg gezellig, ook roodkapje en de wolf zijn er, maar ze zijn geen vijanden meer, maar nu zijn ze verliefd geworden.

2: Toen  het feestje afgelopen was wilden Tom, Roodkapje, wolf en de krokodil naar huis fietsen.

3: Maar Tom ziet dat zijn fiets gestolen is, iedereen schrikt, gelukkig zegt zijn vriend krokodil:” Je mag wel bij mij achterop” dat is goed zegt Tom, dus gaat hij bij zijn vriend krokodil achterop.

4: Tom zit bij Krokodil achterop. Krokodil brengt hem naar huis. Dat kan want ze wonen dicht bij elkaar. Roodkapje en de Wolf gaan ook samen naar huis. Zij wonen naast elkaar. Dat is fijn want dan kunnen ze vaak afspreken. Als Tom en Krokodil bij het huis van Krokodil komen, zegt Tom tegen zijn buurjongen:

5: Bedankt dat je me gebracht heb tot morgen. Hij loopt naar huis en Opa zegt: hè je bent te laat! We waren heel ongerust. Sorry mijn fiets was gestolen dus krokodil heeft me gebracht. Mag ik een nieuwe fiets? Nee! zegt opa. Ga hem nu maar zoeken! Regel maar een fiets want wij gaan hem niet kopen.

6: De opa van Tom is nog steeds boos. Tom loopt verdrietig weg. De kinderen die op weg zijn naar school schrikken.  Een beer mama!! Een beer papa!! Tom denkt misschien is mijn fiets op school.

7: Als Tom en de andere kinderen bij school komen is de meester erg boos omdat Tom de kinderen bang heeft gemaakt. Er is een mevrouw die zegt dat ze Tom wel wil helpen. Ze vraagt of hij meegaat naar haar huis.

8: Tom gaat met de mevrouw mee. Ze heeft nog wel een kleine mountainbike, maar hij moet wel zijn berenpak bij haar laten anders schrikken er nog meer kinderen. Tom is blij dat hij weer een fiets heeft ook al is het een kleine.

9: Tom bedankt de vrouw en rijdt weg.  Er zijn een paar vrouwen bloemen aan het verkopen. En je ziet in de verte een gele auto. Zie jij het ook ? Plotseling ziet Tom zijn fiets verschijnen en kijk daar is de dief ! Tom fietst achter de dief aan zo snel als hij kan.

10: Tom fietst en fietst om de dief te pakken. Hij kijkt ondertussen ook om zich heen hij ziet veel. Hij ziet dat iemand van zijn fiets valt en dat iemand een fiets probeert te vangen met een vishengel. Hij ziet ook nog zijn vrienden die verkleed waren als roodkapje en de boze wolf. Die waren ook op het feestje van vannacht. Zij zijn verliefd. Tom fietst snel verder. Hij heeft het zwaar maar het lukt hem wel om op de top van de heuvel te komen.

11: Tom fiets snel achter de dief aan nou ja snel op dit kleine fietsje gaat Tom niet echt snel. En nu gaat het het ook nog regenen. Lekker dan,  Tom heeft echt een pechdag! Maar Tom zet door, hij wil de dief te pakken krijgen.

12: En opeens ziet hij hem! Halt, stop! Houd de dief! schreeuwt Tom. Iedereen kijkt verbaasd achterom, maar die verbaasde blik verandert snel als ze het boze gezicht van Tom zien! Iedereen schrikt; De mevrouw met het meisje, de man met het hondje, de 2 broers en zelfs de dief. Alleen de dove vrouw hoort het niet. Die kan natuurlijk niets horen. Ook de breakdancer hoort hem niet. Het begint al aardig te schemeren, en Tom fietst zo hard als hij kan om de dief te pakken.

13: En hij krijgt de dief te pakken? Hij roept: Waarom heb je mijn fiets gestolen dief? Tom pakt de dief bij zijn kraag, nu wordt de dief ook boos. De mensen die langs fietsen kijken raar op hoe Tom en de dief ruzie maken. Het wordt al donker. Tom hoopt dat de dief sorry zegt en dat hij zijn fiets terug krijgt.  Maar ze ruziën maar door.

14: Na een hevige ruzie is het uitgepraat en biedt de dief zijn excuses aan en Tom vergeeft de dief.

15: De dief en Tom ruilen van fiets, zodat Tom zijn fiets terugkrijgt en de dief het kleine fietsje. Tom stapt op zijn eigen fijne vertrouwde fiets. Ze zwaaien elkaar uit en fietsen weg. 

Achterkant: Tom is opgelucht dat het is uitgepraat.Hij fiets weer terug naar huis.Tom denkt: “Opa zal vast trots zijn!” Als hij thuis komt is het al laat dus gaat hij slapen.

EINDE