Hoofddeksels

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

Nieuws uit groep ⅚

We zitten ondertussen een maand op school. Alles zit weer in het ritme. De kinderen zijn inmiddels gewend aan de nieuwe combinatie, ze weten de regels (hoewel het nog wel eens lastig is om je daaraan te houden), ze zorgen voor elkaar en ze werken hard.

De eerste week waren we bezig met elkaar te leren kennen en te leren rekening te houden met elkaar. We deden bijvoorbeeld het volgende spel: Juf maakte groepjes van 6 kinderen. De eerste opdracht was: zorg dat je met je groepje tegelijk over de streep komt. Eerst rende iedereen zo hard hij kon. Maar dan kwam je niet tegelijk over de streep. De volgende keer was er een groepje die gaf elkaar een arm: zo kun je niet harder dan de langzaamste. Een opdracht later was er 1 kind die niet mocht lopen. Maar je moest wel met elkaar over de streep. Bij zulke spelletjes zie je al snel wie als leider opkomt, wie ideeën bedenkt, wie liever volgt.

De ouder-kindgesprekken zijn geweest met de meeste kinderen. Het was goed om de kinderen zelf te laten vertellen wat zij nodig hebben om het goed te hebben in de klas. En meestal hadden de ouders weinig aan te vullen! Dus de kinderen weten zelf al goed hoe het voor hen het beste werkt.

Met rekenen is groep 5 begonnen aan de getallenlijn tot 1000 en groep 6 tot 10.000. Het plaatsen van getallen op die lijn is best lastig: Je moet eerst bepalen welk getal ongeveer in het midden ligt. En wat is ook alweer de helft van 10.000. Of de helft van 1000. In groep 5 leren de kinderen de digitale kloktijden. En in groep 6 werkten ze met vierkante decimeters.

De eerste engelse woordjes zijn geschreven en geoefend. Natuurlijk woorden die te maken hebben met kleding, want ons thema gaat over hoeden.

Voor prinsjesdag hebben we allemaal een hoedje gemaakt. Echt heel leuk zijn ze geworden! Met prinsjesdag zelf hebben we gekeken naar de aankomst van koning en koningin en de eerste woorden van de Troonrede: ‘Leden van de Staten-Generaal’. Van tevoren hebben we een paar filmpjes gezien over prinsjesdag en alles wat daarbij hoort.

 

De kinderen zijn druk bezig met het thema. Af en toe combineren we taal en thema. Bijvoorbeeld met het onderdeel ‘leren goede vragen te stellen’. De kinderen hebben eerst uitleg gehad over hoe je goede vragen kunt stellen. Volgende week komt er een mevrouw op school die hoeden maakt. De kinderen mochten vragen bedenken voor haar en die in een document op Drive zetten.

We hebben samen een woordweb gemaakt over de vraag: Wanneer draag je een hoofddeksel? De kinderen droegen de volgende dingen aan: voor je geloof, met klederdracht, ter bescherming, voor je werk, met sporten, bij een feest, met bepaalde weertypes en tenslotte zijn er ook hoedjes niet bepaald ergens voor maar voor het mooie (kunst). De klas werd in groepjes van drie verdeeld en elk groepje kreeg een thema. Er moet informatie worden opgezocht over hoofddeksels in combinatie met het thema van je groepje. En dat is lastig! Want hoe zoek je op een goede manier informatie op internet. Ook dit was weer een les waard!

  

Zo leren we van alles. De kinderen van de juffen, maar de juffen net zo goed van de kinderen!