Nieuws uit groep 5/6

Ineke Van der HorstNieuwsberichten

In groep 6 zijn we aan de breuken begonnen. En dat is leuk! Maar ook moeilijk.
De introductie hebben we gedaan mbv pannenkoeken: snij je pannenkoek door de helft, dan heb je twee halve stukken. En dat schrijf je als ½. Als je die twee halve stukken nog een keer deelt, heb je vier stukken = ¼. Als je van een pannenkoek die in vieren is gedeeld 3 stukjes hebt, schrijf je dat als ¾. Enzovoorts.
En inmiddels doen we al veel lastiger sommen met breuken. Bijvoorbeeld: welke breuk is kleiner: ⅞ of 3/4 . Ga er maar aan staan. Én vereenvoudigen. Dat is ook lastig. Maar we komen er wel. Gewoon goed opletten tijdens de instructie en dan veel oefenen.

Groep 5 heeft een uitgebreide instructie gehad over digitaal klokkijken. Voor sommige kinderen is dat heel gemakkelijk, voor anderen een ware worsteling. Maar ook hierbij geldt: goed opletten tijdens de instructie en veel oefenen.

De kinderen hebben tijdens de taallessen allemaal een betoog geschreven! De stelling was: ‘Op school mag je alleen water drinken’. Ze kunnen de opbouw van een betoog inmiddels dromen. Vraag maar es. Ter controle: inleiding (met bruggetje naar) – de stelling – twee argumenten voor of tegen (net wat jouw mening is) – een tegenargument mét weerlegging – de conclusie waarin je kort de stelling en je eigen argumenten herhaalt. De betogen zijn allemaal de moeite waard. Iedereen heeft zijn best gedaan. Ze gaan mee in het rapport.
Het thema water is afgesloten met het maken van een kijkdoos waarin de waterkringloop te zien is.

En nu zijn we bezig met het nieuwe thema: Op je gezondheid. We leren van alles over het skelet, de bloedsomloop, de huid, de longen. We kijken filmpjes, de juffen geven les over de onderwerpen, we praten erover, we lezen boeken.

  

Nikki heeft een aantal weetjes opgeschreven die ze heeft gelezen in de boeken:

  • je hart pompt 100,000 per dag.
  • ook je ogen,oren,mond,huid,neus zijn via je zenuwen met je hersenen verbonden.
  • zweet stinkt niet maar er zitten bacteriën op je zweet en daardoor stinkt je zweet.
  • in een lapje huid 2,5 bij 2,5 centimeter groot is,zitten 6 meer bloedvaten,100 talgklieren en 1000 zenuwuiteinden

 

Zo leren we steeds meer over het menselijk lichaam. We zijn verwonderd over hoe mooi en goed God ons heeft gemaakt. Bijvoorbeeld dat er klepjes in onze aderen zitten die ervoor zorgen dat het bloed maar één kant op kan. Of dat er wel 100.000 haren op je hoofd groeien en dat God het weet als er eentje van je hoofd valt. Wist u trouwens dat blondharige mensen meer haren op hun hoofd hebben dan donkerharigen?
Als de lessen over het menselijk lichaam gegeven zijn, gaan we verder met: Wat kan ik doen als iemand een ongelukje heeft gehad en bijvoorbeeld een schaafwond heeft of een bloedneus. Of wie moet ik bellen als er een groot ongeluk is gebeurd.

De kinderen hebben een elfje geschreven over een onderwerp dat paste bij het thema. Hier een paar producten:

Hand
twee handen
jullie hebben handen
ik heb tien vingers
pakken.

Botten
bewegen je
ik heb botten
zit in je lichaam
bestond.

Wond
stroom bloed
ik heb bloed
ik heb veel bloed
leven.

Wonden
gebroken been
ik heb pijn
ik heb een pleister
au.

Vanmiddag hebben we een muziekles gehad van Triade. Dat was erg leuk.
We begonnen met z’n allen in één lokaal. Daar leerden we een liedje over de accordeon en de gitaar, met een klapritme erbij. Daarna gingen we in twee groepen uiteen: de ene groep mocht op de gitaar spelen, de andere groep op de accordeon. Na een kwartier wisselden we van muziekinstrument. Daarna kwamen we allemaal weer bij elkaar en konden we met elkaar een muziekstuk spelen! Een aantal kinderen speelde gitaar, een aantal kinderen accordeon en de rest zong en klapte het liedje erbij. En dat werd gewisseld totdat iedereen aan de beurt was geweest. De kinderen waren heel enthousiast. Sommige kinderen vonden het ook een beetje moeilijk.

Er was vanmiddag ook even een bijzondere gast op het plein…